Privacy Policy

Verwerken van persoonsgegevens

Wij doen er alles aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. Orthopedagogisch & Psychologisch Adviesbureau Paidos, een officieel dyslexie-instituut, houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat wij:

  • Uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt. Deze doelen en typen persoonsgegevens zijn beschreven in dit Privacy Policy;
  • Enkel de gegevens verwerken die noodzakelijk zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verzameld;
  • Uw uitdrukkelijke toestemming vragen indien dit nodig is voor de verwerking van uw persoonsgegevens;
  • Passende technische en organisatorische maatregelen treffen om de beveiliging van uw persoonsgegevens te waarborgen;
  • Geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor de uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
  • U informeren over uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens en deze respecteren.

Cliëntgegevens

Voor een goede behandeling is het noodzakelijk een cliëntdossier aan te leggen. Dit is een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Een cliëntdossier bevat aantekeningen over de gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen.

Persoonsgegevens van cliënten worden door Paidos verwerkt ten behoeve van:

  • Het opbouwen en bijhouden van een behandeldossier ter ondersteuning van het behandeltraject.

Voor deze doelstelling verwerken wij de volgende persoonsgegevens:

  • Voornaam, achternaam en tussenvoegsel;
  • Adresgegevens;
  • Telefoonnummer;
  • E-mailadres;
  • Geboortedatum en geslacht;
  • BSN;
  • Informatie omtrent gezondheid.

Maatregelen ter bescherming van uw privacy

Paidos heeft de volgende maatregelen genomen om uw privacy te beschermen:

  • De praktijk verzamelt gegevens alleen met toestemming van de cliënt en met het oog op de bevordering van zijn/haar gezondheid;
  • Gegevens worden opgeslagen in een beveiligd Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en fysieke dossiers worden in afgesloten kasten bewaard;
  • Behandelend zorgverleners hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim);
  • Gegevens worden alleen met expliciete toestemming gedeeld met andere zorgverleners;
  • Cliënten hebben het recht om toestemming voor verwerking van gegevens in te trekken;
  • Voor intercollegiale professionalisering worden gegevens alleen geanonimiseerd gebruikt;
  • Gegevens worden conform de beroepscode van het Nederlands Instituut voor Psychologen 15 jaar bewaard;
  • Er worden geen onnodige gegevens verzameld;
  • Wij gebruiken beveiligde e-mail en hebben een verwerkersovereenkomst met onze EPD-leverancier;
  • Besluiten over de behandeling worden altijd in overleg met de cliënt genomen.

Verwerking van persoonsgegevens van medewerkers

Persoonsgegevens van medewerkers worden verwerkt voor de volgende doeleinden:

  • Uitvoering van de arbeidsovereenkomst.

Hiervoor verwerken wij de volgende persoonsgegevens:

  • Voornaam, achternaam en tussenvoegsel;
  • Telefoonnummer en e-mailadres;
  • Geboortedatum;
  • Salarisgegevens;
  • Kopie ID en BSN;
  • Bankgegevens.

Gegevens van medewerkers worden bewaard zolang het dienstverband duurt en daarna maximaal 7 jaar in de financiële administratie.

Verstrekking aan derden

De gegevens die cliënten aan ons verstrekken, kunnen wij aan derden doorgeven indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de beschreven doeleinden. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • De softwareleverancier van het Elektronisch Patiënten Dossier;
  • De financiële administratie.

Wij geven geen persoonsgegevens door aan andere partijen waarmee we geen verwerkersovereenkomst hebben. Daarnaast verstrekken wij geen gegevens aan partijen buiten de EU.

Minderjarigen

Wij verwerken uitsluitend persoonsgegevens van minderjarigen (jonger dan 16 jaar) indien daarvoor schriftelijke toestemming is gegeven door een ouder, voogd of wettelijke vertegenwoordiger.

Bewaartermijn

Paidos bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt of op grond van de wet vereist is.

Beveiliging

Wij hebben passende maatregelen getroffen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen onrechtmatige verwerking. Enkele van deze maatregelen zijn:

  • Toegang tot persoonsgegevens is alleen mogelijk voor bevoegde medewerkers;
  • Wachtwoord- en toegangsbeleid op al onze systemen;
  • Encryptie en pseudonimisering van gegevens indien nodig;
  • Regelmatige back-ups en beveiligingstests;
  • Bewustwording en training van medewerkers over gegevensbescherming.

Uw rechten

U heeft de volgende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens:

  • Recht op inzage, correctie en verwijdering;
  • Recht om toestemming te beperken of in te trekken;
  • Recht op dataportabiliteit (het ontvangen en overdragen van gegevens naar een andere organisatie);
  • Recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Klachten

Heeft u een klacht over de verwerking van uw persoonsgegevens? Neem dan contact met ons op. Komen we er samen niet uit, dan heeft u het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Vragen

Heeft u vragen over dit Privacy Policy? Neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens:

Orthopedagogisch & Psychologisch Adviesbureau Paidos
Randstad 22-179, 1316 BM Almere
Tel: 036 533 68 37
E-mail: info@paidos.nl

Deze Privacy Policy is voor het laatst bijgewerkt in 2025.